نزاع و درگیری زوج جوان ۱۰ هکتار مزرعه را به آتش کشید نزاع خیابانی به قتل انجامید| اعترافات تکان دهنده جوان قاتل شکایت از پدر خیانتکار| او برای صیغه هایش میلیاردی هزینه می‌کرد! هشدار: یک مورد مثبت تب دنگی در تربت‌حیدریه مشاهده شد واژگونی لیفتراک در نیشابور حادثه آفرید (۲۷ تیر ۱۴۰۳) اعترافات مردی که گلوی همسرش را برید| فرزندان درخواست قصاص پدر را دارند قتل مسلحانه همسر خیانتکار و معشوقش در ویلا آیا تنهایی و اضطراب باعث سکته مغزی می‌شود؟ آتش سوزی در تالاب هورالعظیم مهار شد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) چگونه یک کوله‌پشتی، کودکان ژاپنی را متحد کرده است؟ عشق به زن متاهل منجر به قتل شد| دستگیری قاتل فراری در مرز کمبود جهانی قلم‌های انسولین‌| هفت میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند انفجار سوپرمارکت در خیابان هدایت مشهد ۲ مجروح بر جای گذاشت (۲۷ تیر ۱۴۰۳) جزییات آتش‌سوزی منطقه خائیز | جرقه‌ای که از مزرعه کشاورزی شروع شد چند راهکار ساده برای تسکین درد معده در خانه تأثیر منفی گرما بر روی جنین | سکته گرمایی را جدی بگیرید انتقال تب دنگی در فصول پرباران بیشتر است | روش‌های پیشگیری از ابتلا به تب دنگی چیست؟ کشف بیش‌از ۱۰ هزار قرص غیرمجاز در غرب مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) کلید اولیه نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد تیم المپیاد زیست شناسی ایران در جهان خوش درخشید + اعضای تیم زمان اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی دبیری آموزش و پرورش اعلام شد اهدای خون بیش از ۲ هزار نفر در روز‌های تاسوعا و عاشورا در خراسان‌رضوی
سرخط خبرها

درباره داستان غم انگیز دختر و پسری جوان که مرگ در کارون را انتخاب کردند | تکرار تراژدی‌های بی‌اثر

  • کد خبر: ۳۱۹۰۸
  • ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
  • ۱
درباره داستان غم انگیز دختر و پسری جوان که مرگ در کارون را انتخاب کردند | تکرار تراژدی‌های بی‌اثر
محمد دادگر / شهرآرانیوز، وقتی در قرن ۵ پیش از میلاد تراژدی در یونان متولد شد، آن را تصفیه‌کننده خون شهر می‌دانستند. آدم‌ها می‌آمدند و در تئاترون‌ها می‌نشستند و با تماشای شقاوت و پستی و تقدیر زشت از پیش تعیین‌شده، دچار تزکیه می‌شدند، تا نه دیگر چنین کار‌هایی را تکرار کنند و نه به اعمال آن حجم خشونت دیده‌شده روی صحنه در زندگی واقعی نیازی داشته باشند. تراژی‌های این روز‌های ما، اما چنین نیست. اولا این که نمایش نیست و واقعیت است. دوما اینکه اثری را که باید ندارد. در یک ماه اخیر چندین خبر از قتل دختران به دست والدین و آزار و اذیت دختران جوان منتشر شده است و در آخرین خبر هم ۲ روز پیش بود که دختر و پسری جوان که عاشق هم بوده‌اند به علت مخالفت خانواده و نداشتن اجازه برای ازدواج، در روخانه‌ای خود را به هم بسته و غرق کرده‌اند. بعد هم خبری آمد از اینکه در وصیت نامه‌شان این طور نوشته‌اند که نمی‌خواهند جدا‌جدا دفن شوند و تقاضا کرده‌اند که در محلی خاص و در کنار هم به خاک سپرده شوند. البته که در اخبار تکمیلی چنین آمد که خانواده‌ها این کار را نکرده و خواسته‌اند که این ۲ نوجوان جدا از هم به خاک سپرده شوند. این اخبار با فیلم تلخی از بیرون کشیدن این ۲ نفر از آب خاطر همه را مکدر کرد. این خبر و اخبار مشابهی که در این مدت بیشتر از پیش دیده و شنیده می‌شوند، هر چند همیشه بوده‌اند، الان به علت قتل هولناک رومینا بیشتر توی چشم اند.
هم خبرنگاران شاخک‌هایشان برای انتشار چنین اخباری تیزتر است و هم رسانه‌ها در پخش گسترده آن عمیق‌تر کار می‌کنند و مردم هم که هنوز تحت‌تأثیر این گونه اخبار هستند بیشتر متأثر می‌شوند و در اشتراک گذاشتن آن اخبار در گروه‌های کوچک خانوادگی و دوستانه در بیشتر دیده شدنشان کمک می‌کنند.
اما چرا گسترش این اخبار بیشتر از کمک‌رسان بودن مخرب است؟
این خبر‌ها به‌شدت متأثرکننده و شبیه یک فاجعه انسانی‌اند که باید به سرعت و دقت و سخت‌گیری و البته فرهنگ‌سازی طولانی‌مدت از پیش آمدن بیشترشان جلوگیری کرد. این نکته‌ای است که قطعا هیچ‌کس با آن مخالف نیست و محکوم کردن این اتفاقات و تلاش برای آگاهی‌رسانی به جامعه برای کم شدن چنینی وقایعی یک نیاز جدی است. اما انتشار فقط و فقط به قصد انتشار و برای تماشاچی بیشتر پیدا کردن و لایک و کامنت بالا گرفتن فقط یک نشر عمومی و گسترده حال بد است. درست است که فشار افکار عمومی روی جا‌هایی که باید کاری کنند مفید است، اما از جایی به بعد تقریبا همه می‌دانند که باید چه کنند و انتشار دائمی این‌گونه خبر‌ها نه تأثیر خاصی روی روند برنامه‌ریزی و مدیریت دارد و نه کاری برای افراد تحت ظلم انجام می‌دهد. به عبارت دیگر این اخبار تلخ تا امروز همه تأثیری را که باید، داشته و شاخک‌های همه نهاد‌های دولتی و خصوصی و مردم را تیز کرده است؛ شاید از الان به بعد باید کاری غیر از انتشار و انتشار و انتشار مدام انجام داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
0
0
چقدر خانواده هاشون بی صفت بودن که این دو عاشقو کنار هم دفن نکردن .
کاری ندارم کارشون درست بوده یا نه...
اما وصیت کردن باید اجرا میشد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->